PISA dianjurkan oleh satu pertubuhan negara-negara
maju dan membangun iaitu Organisation for Economic Cooperation and Development
(OECD) yang bertujuan mengukur pencapaian murid berumur 15 tahun ke atas dalam
domain literasi matematik, literasi sains dan juga literasi bacaan untuk
menilai pengetahuan dan kemahiran remaja untuk menjadi ahli masyarakat yang
berjaya. Pada asalnya OECD ditubuhkan untuk mentadbir rancangan penstrukturan
semula negara Eropah selepas Perang Dunia Kedua. PISA dilakukan atas desakan
negara-negara ahli untuk mendapatkan data yang relevan dan boleh dipercayai
tentang pengetahuan dan kemahiran pelajar serta system pendidikan negara
mereka.
Pada
pertengahan tahun 1990, OECD mula merancang pembentukan PISA dan kemudiannya
dirasmikan pada tahun 1997. Namun begitu, pelaksanaan PISA buat pertama kalinya
diadakan pada tahun 2000. Tempoh pelaksanaan PISA adalah selang tiga tahun
sekali bermula pada tahun 2000 dan diikuti tahun 2003, 2006, 2009 dan 2012.
Malaysia mula menyertai PISA pada tahun 2009 iaitu tahun keempat
pelaksanaannya. Pada PISA 2015 yang bakal dijalankan pada bulan Jun 2015 ini
merupakan penyertaan Malaysia buat kali ketiga. Ketika PISA pertama kali
diadakan, sebanyak 43 negara telah mengambil bahagian antaranya Amerika Syarikat,
United Kingdom, Australia, Korea Selatan, Jepun dan juga beberapa negara lain.
PISA
ditaja, ditadbir dan diselaraskan oleh OECD manakala reka bentuk ujian,
pelaksanaan dan analisis data diwakilkan kepada konsortium antarabangsa di
institusi penyelidikan dan pendidikan yang diterajui oleh Majlis Penyelidikan
Pendidikan Australia (ACER). Tugas umum ACER ialah membangunkan dan
melaksanakan prosedur persampelan dan memantau hasil pensampelan di seluruh
negara. Selain itu, instrumen penilaian PISA juga dibina dan ditapis oleh ACER.
Di samping itu, ACER telah membangunkan sebuah perisian yang dikenali sebagai
KeyQuest untuk membantu pensampelan dan perolehan serta penganalisisan data.
OECD berpendapat
bahawa PISA merupakan satu kaedah ujian yang sangat unik. Hal ini demikian
kerana PISA memberi manfaat daripada ciri-cirinya yang bersifat universal iaitu
dilakukan di hampir seluruh negara di dunia dan kekerapan pelaksanaannya.
Terdapat lebih daripada 70 buah negara di dunia yang mengambil bahagian dalam
pelaksanaan PISA setakat ini dan kaji selidik yang diberi setiap tiga tahun
membolehkan setiap negara untuk mengesan kemajuan mereka dalam memenuhi
matlamat utama pembelajaran. PISA juga adalah satu-satunya kajian pendidikan
antarabangsa untuk mengukur pengetahuan
dan kemahiran daripada remaja yang berumur 15 tahun iaitu usia pelajar di
kebanyakan negara yang sudah hampir
kepada penghujung tahun wajib persekolahan.
Di Malaysia, sampel kajian dipilih
dalam kalangan murid yang berumur 15 tahun ke atas di semua jenis sekolah di
seluruh Malaysia. Kaedah pemilihan sampel sekolah adalah dengan menggunakan
kaedah Stratified Multi Stage Cluster Sampling. Melalui kaedah pemilihan ini, sebanyak 150 buah sekolah
dipilih secara rawak dan kebarangkalian untuk setiap negara menghantar semua
sampel yang terdiri daripada sekolah yang cemerlang adalah sangat tipis. Oleh
yang demikian, satu sampel yang mempunyai kepelbagaian sama ada dari segi latar
belakang sekolah atau latar belakang sosioekonomi dapat dihasilkan sekaligus
menjadikan penilaian prestasi antara negara lebih berkesan. Untuk sampel murid
pula, sebanyak 35 orang murid dipilih secara rawak dengan menggunakan aplikasi
yang dibangunkan oleh ACER iaitu aplikasi KeyQuest.
Keunikan
PISA juga dapat dilihat daripada pemeriksaan penguasaan kurikulum tertentu di
sekolah yang menilai keupayaan pelajar untuk mengaplikasi pengetahuan dan
kemahiran dalam bidang pengajian utama dan menganalisis, menjelaskan dan
berkomunikasi dengan berkesan di samping mereka meneliti, mentafsir dan juga
menyelesaikan masalah. Selain itu, pelajar tidak boleh mempelajari kesemua
perkara yang mereka perlu tahu hanya di sekolah. Dalam usaha untuk menjadi
pelajar yang mengamalkan kaedah pembelajaran sepanjang hayat (lifelong learners) yang berkesan,
pelajar bukan hanya memerlukan pengetahuan dan kemahiran tetapi juga kesedaran
yang tinggi tentang tujuan dan kaedah mereka belajar. Oleh yang demikian PISA
menguji dan menilai prestasi pelajar di dalam literasi bacaan, literasi
Matematik dan juga literasi Sains di samping memupuk pelajar tentang motivasi
dalam diri mereka, kepercayaan kepada diri sendiri dan juga strategi
pembelajaran.
Sehingga
kini, PISA telah menjalankan ujian menggunakan kaedah pensel dan kertas ujian (pencil-and-paper tests). Soalan ujian
terdiri daripada kedua-dua bentuk iaitu soalan objektif dan soalan yang
memerlukan pelajar untuk membina jawapan mereka sendiri. Bentuk-bentuk soalan
selalunya terdiri daripada beberapa potong ayat yang disertakan dengan gambar,
graf atau jadual yang menyatakan situasi kehidupan sebenar. Setiap pelajar
menduduki ujian selama dua jam tempohnya. Pada tahun 2009 dan 2012, hanya
beberapa negara telah memilih untuk menumpukan masa untuk penilaian berasaskan
komputer manakala pada tahun 2015 pelaksanaan PISA juga akan melibatkan
simulasi ujian berkomputer tanpa ada pengecualian.
Untuk
pemilihan soalan PISA, semua negara peserta dijemput untuk mengemukakan soalan
kepada kontraktor atau lebih dikenali sebagai konsortium antarabangsa. Di
samping itu, konsortium antarabangsa juga turut menulis beberapa soalan dalam
masa yang sama. Kemudiannya, soalan-soalan yang dikemukakan akan dikaji semula
oleh konsortium antarabangsa untuk memastikan soalan tidak bias kepada sesuatu
negara. Pemilihan dan penentuan soalan PISA dilakukan atas dasar sebuat suara
dan akan digunakan dalam PISA. Seterusnya, soalan yang telah dipilih akan
dijalankan secara percubaan bagi untuk mengenalpasti sama ada terdapat soalan
yang terlalu sukar atau terlalu mudah bagi sesebuah negara. Sekiranya terdapat
soalan yang terlalu sukar atau terlalu mudah, ACER bertanggungjawab
menggugurkan daripada ujian PISA sebenar.
Instrumen
kajian PISA terdiri daripada empat perkara iaitu ujian bertulis, soal selidik
murid, ujian berkomputer dan juga soal selidik pengetua. Bagi ujian bertulis,
masa diperuntukkan kepada pelajar adalah selama 2 jam untuk menjawab soalan
yang terdiri daripada item-item aneka pilihan dan juga soalan terbuka.
Item-item tersebut disusun dalam kumpulan berdasarkan teks yang menggambarkan
situasi dalam kehidupan sebenar. Ujian berkomputer pula merangkumi sebanyak 18
hingga 20 soalan berbentuk penyelesaian masalah. Murid akan menggunakan
komputer untuk membuat simulasi sebelum menjawab soalan PISA. Soal selidik murid dilakukan untuk mengkaji
latar belakang murid, persepsi dan juga sikap murid terhadap subjek Sains,
Matematik dan juga kemahiran membaca. Selain itu, soal selidik ini juga menilai
tahap motivasi dan amalan strategi pembelajaran murid. Soal selidik pengetua
pula bertujuan mengumpul maklumat berkenaan sekolah. Maklumat soal selidik membantu negara untuk
melihat perkaitan antara keputusan PISA dengan faktor yang mempengaruhinya
seperti jantina, perpindahan sekolah, latar belakang sosioekonomi, sikap
pelajar tentang sekolah dan pendekatan pembelajaran yang digunakan.
Setiap negara peserta mesti
menyediakan sampel sekurang-kurangnya 5000 pelajar. Namun begitu, sekiranya
negara tersebut mempunyai bilangan penduduk yang sedikit, maka keseluruhan kohort
akan diuji manakala bagi negara yang mempunyai bilangan penduduk yang ramai,
maka sampel lebih besar diperlukan untuk perbandingan antara wilayah. Untuk
penskalaan data pula, markah diskalakan supaya purata setiap domain adalah 500
dan sisihan piawai adalah 100. ACER telah melantik beberapa orang penanda ujian
PISA yang ditauliahkan bagi setiap negara untuk menanda skrip jawapan PISA
menggunakan panduan yang telah ditetapkan oleh pakar PISA. Penandaan skrip
disilang periksa oleh pakar lain bagi meminimumkan kesalahan yang dilakukan
ketika melakukan penandaan. Data akhir akan dihantar ke OECD untuk menentukan
kedudukan PISA bagi negara yang mengambil bahagian.
PISA tidak diberikan markah secara
kolektif sebaliknya markah diberi untuk setiap subjek dan kedudukan
negara-negara disenaraikan mengikut skor purata setiap domain. Malaysia mula
menyertai PISA pada tahun 2009 dan berada pada tempat ke-57 daripada 74 negara
peserta dengan skor sebanyak 404. Skor min antarabangsa pada tahun 2009 ialah
458 dan hal ini menunjukkan pencapaian Malaysia masih di bawah tahap memuaskan
dan perlu lebih banyak penambahbaikan. Pada tahun 2012, Malaysia berada pada
kedudukan ke-52 daripada 65 negara peserta dengan skor 421 berbanding skor
antarabangsa iaitu sebanyak 494. Berdasarkan kedudukan dan skor yang diperoleh
Malaysia, terdapat banyak lagi penambahbaikan yang perlu dilakukan agar tahap pendidikan
Malaysia berada setaraf dengan negara-negara lain seperti China, Singapura,
Korea Selatan, Jepun dan juga Finland.
No comments:
Post a Comment