Monday, 18 May 2015

FAKTOR YANG MENYUMBANG KEPADA PRESTASI MALAYSIA

Dalam kajian Kementerian Pendidikan, kedudukan yang tersorot berbanding negara-negara lain, disebabkan oleh beberapa faktor, iaitu:

Sikap Murid
Dalam hal ini, ramai murid yang menyertai PISA tidak bersungguh-sungguh menjawab soalan PISA kerana mereka menganggap penilaian ini tidak penting. Oleh yang demikian, semasa pelaksanaan ujian PISA dijalankan, banyak soalan yang tidak dijawab oleh murid.

Format Soalan PISA
Jika dilihat dan diteliti, soalan PISA lebih berbentuk teks panjang yang memerlukan pemahaman, terjemahan dan refleksi dengan kehidupan sebenar. Soalan peperiksaan awam adalah lebih ringkas dan berdasarkan rajah serta jadual. Oleh sebab itu, pelajar lebih menunpukan perhatian kepada perperiksaan awam dan kurang  serius ketika menjawab soalan-soalan ujian PISA. Juga bentuk jawapan dalam Perpereksaan Awam tertumpu kepada jawapan pilihan dan tidak banyak berbentuk penulisan  seperti dalam ujian PISA.

Keutamaan Guru
Faktor penyumbang yang seterusnya adalah keutamaan guru yang mana kebanyakan guru lebih mengutamakan untuk menghabiskan sukatan mata pelajaran dengan cepat dan mereka tidak mengambil masa untuk memahamkan murid dengan konsep. Guru juga menggunakan banyak jalan pintas iaitu menyuruh murid supaya menghafal terutamnya melalui latihan latih tubi. Oleh sebab itu, murid hanya menghafal tetapi tidak memahami konsep.

STRATEGI BAGI MENGATASI MASALAH KEMEROSOTAN PISA

Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
Sejak beberapa tahun yang lepas Kementerian Pendidikan berusaha menangani masalah kemerosotan ini, salah satunya dengan mengenalkan Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah(PBS). Sistem PBS ini telah agak lama diperkenalkan di peringkat antarabangsa dan banyak dikaji dan dibincang di Bangsa-bangsa bersatu. Ianya telah dilaksanakan di banyak negara di dunia termasuk negara-negaru maju seperti Australia, Britain, Hong Kong dan juga mulai diperkenalkan di Singapura. Pada masa kini pentadbiran sistem PBS dipermudahkan lagi dengan adanya sistem telekomunikasi dan ICT yang canggih di sesebuah negara. Tujuan utama sistem PBS ialah untuk menambah-baik hasil daripada institusi pendidikan negara. Ianya bertujuan mengeluarkan graduan-graduan yang lebih baik bukan sahaja dari segi akademik, tetapi juga di segi akitiviti ko-kurrikulum disamping mengumpul data tentang kelebihan dan kelemahan seseorng pelajar. Ia bertujuan mengubah sistem sekarang yang berorientasikan peperiksaan kepada yang lebih berorientasikan prestasi seseorang pelajar berasaskan pentaksiran dibuat diperingkat sekolah.

KSSR/KSSM
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) telah diperkenalkan pada tahun Januari 2011 dan Kurikulum Standarrd Sekolah Menengah (KSSM) pula diperkenalkan pada tahun 2017. KSSR dan KSSM ini merupakan elemen baru iaitu inovasi dan kreativiti dengan subek keusahawanan dan teknologi maklumat komunikasi (ICT).

i-Think
i-Think bermaksud innovative thinking (Pemikiran Inovatif) yang bertujuan untuk mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar ke arah menghasilkan pelajar yang kreatif, kritis dan inovatif. Program ini adalah hasil kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dengan Agensi Inovasi Malaysia (AIM) serta telah dirintis di 10 buah sekolah iaitu 6 buah sekolah rendah dan 4 buah sekolah menengah sebelum diperkembangkan ke seluruh Malaysia. Dapatan pentaksiran antarabangsa (TIMSS dan PISA) mendapati kedudukan Malaysia semakin menurun dalam subjek bahasa, Sains dan Matematik. Kajian mendapati murid berpengetahuan, tetapi tidak tahu untuk mengaplikasikannya. Jadi pengenalan Program i-Think ialah adalah bertujuan untuk  melahirkan modal insan masa depan yang mempunyai pemikiran kreatif, kritis dan inovatif serta memupuk kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dan mampu berdaya saing.

Kaedah pembelajaran i-Think ialah dengan menggunakan 8 Peta Pemikiran. Peta Pemikiran adalah alat berfikir yang dipersembahkan dalam 8 bentuk peta pemikiran secara visual yang mudah digunapakai dan difahami merentasi kurikulum. Ia boleh digunapakai oleh murid seawal usia 4 tahun. Ada 8 jenis peta pemikiran yang boleh digunakan iaitu peta bulatan, peta buih, peta buih berganda, peta pokok, peta dakap, peta alir, peta pelbagai alir dan akhir sekali ialah peta titi.

Kajian Susulan
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah menjalankan kajian kes di sekolah yang mendapat keputusan yang cemerlang pada Ujian PISA 2009. Hasil dapatan daripada kajian kes tersebut akan dikongsikan sebagai amalan terbaik pengajaran.

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)
Hasil kajian PISA dan TIMSS juga menjadi input utama dalam merangka Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM). Ini kerana PISA dan TIMSS merupakan penanda aras kepada pencapaian pelajar seluruh dunia dalam penguasaan Matematik, Sains dan Membaca. Peperiksaan peringkat sekolah dan kebangsaan akan diubahsuai dengan menambahkan bilangan soalan aras tinggi yang menggunakan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT).

Berikut merupakan 11 anjakan yang terkandung dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025:
  1.  Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa.
  2. Memastikan setiap murid profisien dalam bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris.
  3. Melahirkan rakyat Malaysia yang menghayati nilai.
  4. Transformasi keguruan sebagai profesion pilihan.
  5.  Memastikan pemimpin berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah.
  6. Mengupaya JPN, PPD dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan.
  7. Memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia.
  8. Transformasi kebolehan dan keupayaan penyampaian pendidikan.
  9. Bekerjasama dengan ibu bapa, komuniti dan sektor swasta secara meluas.
  10.  Memaksimumkan keberhasilan murid bagi setiap ringgit.
  11. Meningkatkan ketelusan akauntabiliti awam
      (Higher Order Thinking Skills) HOTs atau pun Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) adalah sangat digalakkan untuk dipraktikkan dalam pengajaran Sains dan Matematik pada masa kini. Tambahan pula, pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) juga telah giat mengadakan kursus dan taklimat menerangkan mengenai HOTs bermula pada Januari 2013.

Task Force PISA dan TIMSS
Task Force PISA dan TIMSS telah ditubuhkan selepas mendapat arahan YAB Menteri Pelajaran dalam mesyuarat Jawatankuasa Perancang Pendidikan (JPP) dan diketuai oleh Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK). Task Force ini memberi tumpuan untuk meningkatkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (HOTS) dalam kalangan murid dan guru.

RUMUSAN
Secara kesimpulannya, apa yang dapat dilihat ialah prestasi murid Malaysia adalah lemah, khususnya dalam Matematik, yang mana keadaan ini amat membimbangkan memandangkan penguasaan dalam mata pelajaran ini dianggap oleh OECD sebagai kunci kepada masa depan yang positif, kerana ia mempengaruhi keupayaan remaja untuk mengambil bahagian dalam pengajian tinggi di samping mencapai pendapatan yang diingini. Tambahan pula, Kajian Kemahiran Dewasa oleh OECD juga menunjukkan bahawa “kemahiran matematik yang lemah akan menghalang ketercapaian masyarakat kepada gaji yang lebih tinggi serta pekerjaan yang lebih memuaskan.”
Hal ini bermaksud Malaysia sedang menghadapi krisis yang membimbangkan dalam pendidikan dan sekiranya tidak ditangani, maka ia akan membawa kepada kesan jangka panjang yang negatif ke atas pembangunan ekonomi.


No comments:

Post a Comment